måndag 6 juli 2009

Vad är en trädgårdsingenjör? Jo, nu ska ni få veta...

En trädgårdsingenjör

För någon vecka sedan fick jag frågan ”Vad är en trädgårdsingenjör för något?” Så klart ska jag nu en gång för alla försöka att verkligen förklara denna yrkesgrupp som jag själv anslutit mig till.
Trädgårdsingenjörer utbildas på SLU, Alnarp och ingen annan stans. Det finns 3 inriktningar Design (som jag läser), Odling och marknad. Utbildningen sträcker sig över nu över 3 år och hette förut Trädgårdstekniker.

En trädgårdsingenjör med designinriktning läser hela sitt första år inom fysiologi, kemi och biologi. Detta för att förstå djupgående växters uppbyggnad, markstrukturer, ståndorts platser m.m. Man bryter helt enkelt ner allt till micro, milli för att verkligen börja från ruta 1. Andra året inriktas mer på själva designen. Vi utbildas i Form och Design av konstnärer och jobbar med olika designprojekt med mycket kunnig lärare som själva designar, bland flera omnämnda kända trädgårdsskapare. Under utbildningen har vi nästan hela tiden växtlistor. Där man får tampas med latinska och svenska namn samt att man ska kunna urskilja och känna igen växterna vårs, sommar, höst och vinter. Tredje året är ännu mer design inriktat och möjligheter att utvecklas sig ännu mer.

Trädgårdsingenjörer kan ses jobba på många ställen: i egen firma med trädgårdsdesign, på designkontor, på kommuner, som kontrollanter på ex. ICA när de kommer till handeln med gröna områden, med trädgårds relaterade företag som ex ljusdesign, chef trädgårdsmästare, handelsträdgårdar, journalister m.m.

Vill man ha sin trädgård designad är det viktigt att man vet vem man vänder sig till, då trädgårdsdesigner inte är ett skyddat namn och många går en sommarkurs och använder sig sedan av titeln ’trädgårdsdesigner’. Det man kan titta efter är detta TIR, Trädgårdsingenjörernas riksförbund, är man medlem där har man en bra kunskap bakom sig vilket ger en yrkesstatus som kunder kan känna sig lugna med.

När du väl valt en bra trädgårdsingenjör för att designa din trädgård kan det gå till så här…

Ett första möte när ’T’ vill ta reda på vad ni förväntar er av eran trädgård, vad den ska användas till, hur mycket tid det kommer finnas till skötsel och om ni har några önskemål om utseende. Många jobba med en speciell formulär som kunden för fylla i där svar på alla frågor ges.

När alla papper är underskriva och förståelse mellan alla parter är uppnådd om priser, önskemål och behov sätts pennan till pappret. T utformar där efter en trädgård efter överenskommelsen. Det kan vara en hel trädgård, en rabatt, en uppfart eller bara små delar i trädgården.

När sedan skiss 1 är klart presenteras det för kunden, oftast ges 2 förslag på utformning. Man går igenom och bestämmer om ytligare ändringar ska göras eller om kunden är nöjd med förslagen. Då utformas en planteringsplan, så man vet var alla växterna ska sitta, antal osv. denna kan användas om du låter ett anläggningsföretag anlägga din trädgård eller om du själv gör det. Sedan får man skötselråd om växterna och i många fall ingår rådgivning i ett viss antal månader efter.

Priser kan variera ganska mycket. Många använder sig av paketpris byggda på ytans storlek. Andra kör timme och då kan det vara allt från 400-1500 beroende på vem designern är.

Trädgårdsingenjörer kan även anlitas för rådgivning i redan anlagd trädgård. Detta är hur det i korta drag kan gå till när man anlitar en trädgårdsingenjör till privat anläggning.

Hoppas jag svarat på några frågor iaf! Annars fråga mer!!
Kram Gry

9 kommentarer:

  1. Hej Gry! Det var intressant att läsa! Jag har fått ett förhandsbesked av samordnare på Alnarp att jag är en av de 25 utvalda! Kan knappt tro på det och vågar nog inte heller förrän jag har VHS-beskedet i handen... Men lite glad känner jag mig allt! :D !!!! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hej Gry, fin blogg du har och snygga foton! Jag funderar på om man även kan jobba som trädgårdsmästare efter trädgårdsingenjörsutbildningen? Är den mestadels teoretisk eller innehåller den praktiska moment i trädgårdsskötsel också? Skulle mejlat dig men hittar ingen länk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Bra fråga. Vill väl tycka att trädgårdsmästare är mest en yrkestitel som vilken roll på ett arbete som helst. Beror nog på vem man frågar också. Om du verkligen är ute efter att lära dig använda spaden i första hand, skulle du nog tänka om. Kanske skull e du nog till och med prata med några av dessa som gått landskapsingenjör snarare än trädgårdsingenjör. De har mkt mer fysisk kontakt med vad de gör. De lär sig tolka och rita kartor också. Dock är det mer anläggning/entreprenad. Samtidigt skulle jag inte underskatta mervärdet av att läsa nån av SLU:s utbildningar. Om du redan är kunnig kan du få hjälp att bli ännu bättre. Det är vad som är grundtanken med Alnarp från början. Somliga program kräver arb. livserfarenhet än.
      Ha´t bra!
      Mvh Erik trädågrdsingenjör odling - 10.

      Radera
  3. Tjooo Grynet! Du vet väl att du får planera min trädgård när jag köper hus i framtiden? Du jag har en liten fråga också. Men jag mejlar den nog till dej den är lite lurig. Vad sööt Harry är!! Puss

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag undrar om du får många förfrågningar från privatpersoner?
    Hur var det att gå på Alnarp?
    Krävs det några förkunskaper innan man börjar läsa en sån utbildning? Måste man vara duktig på växter och trädgrådlilsom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Skriver in det här främst om det är andra lycksökare som söker info. Första frågan har jag ingen aning om. Bytte till odling liksom läste relativt mkt biokemi osv. med hortonomerna. Min erfarenhet hittills är att Alnarp har ett väldigt varmt klimat jämfört med många andra campus jag varit på. Beror mkt på lantmästarnas mkt gedigna arbete. Kolla kunskapskraven på SLU. Slutbetyg från gymnasiet så löser sig det mesta. Vill minnas det var "relativt" lågt. Det kluriga ligger i att övertyga med dina praktiska antangningsförsök:) Efter att ha försökt mig på en bransch jag inte känner till skulle jag rekommendera att göra dig bekant med växter innan. Jag var en av de få som inte hade en aning om vad gröna näringar faktiskt går ut på. Jag gick in i väggen. Det kom fram även om många inte ville erkänna det eller inte att de allra flesta hade en hel del känsla för namn och blommor. Du har igen det 100 gånger om. Jag lovar. Annars går det ju också men men blir mer plugg^^
      Ha´t bra!
      Mvh Erik Trädgårdsingenjör odling -10.

      Radera
  5. Hej Gry!Vilken superhärlig och inspirerande blogg :)
    Jag är själv inne på att utbilda mig till trädgårdsingenjör med inriktning design men är lite nervös inför antagningsprovet. Är det väldigt svårt? Vet du om det är många som går bort i sållningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kanske har du fått svar redan. Får ju hjälpas åt så svarar iaf:) Det är bara fantasin som sätter gränsen. Hehe tja vi var väl en 300 in och 25 ut. Bara fantasin som sätter gränsen. Skadar ju inte o försöka:P:P Ett tips är att göra det pampigt. Försökte året innan jag kom in tänkte jag i banorna att urskilja mig genom att göra det enkelt... DET GILLADES INTE:P så andra gången öste jag på. Ganska säker på att de bestämt sig redan vid första antagninen. Man gör en till på plats i Alnarp också. Svårt o svårt... handlar väl kanske mer om att inte köra fast. Precis som med andra kurser, är det ju en viss hastighet på allting. Om man gillar påta o rita är det ju lugn. Då skulle jag mer oroa mig för somliga baskurser som "biologiska och teknologiska grunder för odling".

      Radera
  6. Hej!
    Skysst sida med skön bild. Kom precis igenom själv, men bytte till odling ^^. Fortsätt gärna o ge lite reklam. Konkluderade själva att häckisar är relativt osynliga. Funderar dock; kanske bör uppdatera sidan. Marknad o odling slogs precis ihop till fördel för mer valbara kurser. Trädgårdstekniker var på många sätt mer en blandning av trädgårdsingenjör och landskapsingenjör. Häckisarna utbildas ju tyvärr inte i skalor och datorer. Det var därför jag hoppade under starka protester. Somliga andra gjorde som du; kompletterade.. verkar det som iaf? Men på lunds universitetssjukhus.
    Ha´t bra!
    Mvh Erik tring/odling - 10.

    SvaraRadera