måndag 23 mars 2009

Pelargon feber.....


En av mina stora kärlekar här i livet är pelargoner. Stora, små, gröna, fläckiga, rosa, rosa, vita.... ja de flesta :) Nu på vårkanten sätter pelargon säsongen igång, nya sorter finns att köpa i handeln och de gamla på fönsterkarmen ska ses över beskäras, planteras om och förökas. Denna vår är dock lite sorglikt, jag har haft ca 50 olika sorter på övervintring i en bod på gården. Stödvärmen som skulle hålla en temp mellan 5-8 grader som gör att pelargonerna inte behöver så mycket ljus, gick sönder under vintern och alla frös (snyft). Det svider i hjärtat, hela min samling borta. Men jag har ju mina inne pelargoner kvar och faktisk dom finaste fick stanna inne under vintern då jag är så hemskt rädd om dem. Jag har en, finast av alla, med en historia som sträcker sig ända tillbaka av 1800-talet. Den kom en gång som en bröllopspresent från utlandet till ett par i Skåne under 1800-talets mitt. Sedan har sticklingar gått från hand till hand i släkten ända tills nu. Jag fick min stickling av en snäll dam, bosatt på Österlen, den har nu blivit en stor planta och 3 nya sticklingar har jag kunnat förökat. En tänker jag behålla själv men det 2 andra ska gå vidare till pelargonälskare i min klass. Den märks att den är en "urplanta", inga sjukdomar, fin stark återväxt, stora kraftiga blad, och små söta blommor.


På Alnarps dagen som är i maj här på Alnarp kommer jag sälja sticklingarna som jag kan ta från årets skörd. Så om du vill ha billiga sticklingar odlade med kärlek & kunskap......!


Bästa tiden för förökning av plargoner är nu och hur du gör ska jag berätta nu!?


1. Klipp först ner dina stora pelargoner, ganska hårt, ca 5-6 cm från krukkanten (bäst är egentligen att bryta då man minskar risken för spridning av sjukdomar). Av dessa kan du sedan dela upp stammen i bittar om ca 10 cm som de sedan planterar i små krukor i såjord (en lättare jord/sand blandning). Jorden ska vara porös och vattna sparsamt först så inte sticklingarna möglar. Understa baladparet tas bort. Sen är det bara att vänta tills de sätter rötter.


2. När sticklingarna utvecklats och rötterna börjar spreta ut under krukan är det dags för nya större krukor, nu i vanlig planterings jord. Placeringen ska vara solig och nu kan du börja ge näring i vattnet.


2. Stora pelargonerna som klippts bör nu få villa i ca 2-3 veckor innan du planterar om dom. Att beskära och plantera om samtidigt gör att plantorna utsätts för onödigt mycket stress. Efter nån vecka kan du redan se nya blad och förgreningar som kommer upp.


Under sommaren stortrivs pelargonerna utomhus, dock kan direkt sol ge brännskador på bladen. Så låt dom långsamt vänja sig vid solljuset så kommer dom blomma tacksamt hela sommaren.
Nu ska jag äta nybakad bröd och dricka te! Adjöss!
Bild: Aftonbladet.se




2 kommentarer:

  1. Hej Gry! Tack! Visst blev det fint! Åh, pelargoner, jag tycker också om pelargoner. Känner starkt att en passion för dem är på väg att utvecklas. Jag köper gärna en stickling, om jag får. Jag har en fråga angående årets antagningsprov, har du läst dem? Vad menas med trädgårdsingenjörens verktygslåda? Vad är det för verktyg som avses? Jag förmodar att det inte är 'praktiska verktyg', såsom spade och penslar. Tror du att du kan hjälpa mig med det? När kommer vovven?

    SvaraRadera
  2. Perfekt med lite tips, du kanske blir nya trädgårds-Leila;) Då kan jag alltid rådfråga dig framöver med växter:)

    SvaraRadera