torsdag 18 juni 2009

Stöd vackert



SEN som jag är med årets köksträdgård (pga av flytten) har jag nu äntligen fått fröna i jorden, tomat och gurkplantor in i växthuset. Växthuset litet men ändå är lagt på en grund av stenplattor :( det värtsa jag vet. Jag vill odla direkt i jorden inte hålla på o klydda med massa krukor. Men nu ligger stenarna där så fram med krukorna. 2 tomatplantor har det blivit hitills en 'Orange' framdriven av Trädgårdsingenjörer på Odlings sidan, en 'Gigantea' från Åbergs trädgård utanför Ystad (absolut bästa plantskolan jag besökt) och så en minigurka. Alla dessa små älsklingar behöver lite stöd här i livet och man kan använda sig av det mest kreativa uppbindningar som helst, mor min använde sig av gamla skidstavar, andra lösningar är ju det traditionella bambupinnarna som finns i handeln, men vackrast ändå är naturliga grenar från skogen. Att låta plantorna följa en slingrande gren ger ett mjukare naturligare uttryck, romantiken smyger sig in i det praktiska, kan det bli bättre! Min gurka har fått 3 grenar, ihopp knutna med vacker trädgårdstråd, nu väntar jag bara på att få skörda. Tänk er en Svartöga eller Krasse slingra sig uppför en gren av Ormhassel.
Nu vakna lille Harry, åste rusa!
Foto: Jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar