söndag 22 mars 2009

Nu kliar det i fingrarna....


Våren spritter upp lite här och var i den mörka myllan och sätter känslor i brand. Nu längtar jag efter att få sätt frön i jorden, se små groddblad sträcka sig mot en värmande sol. Vi kommer ju flytta upp till österlen i mitten på juni så min odlings säsong kommer bli ett litet pusslande. Allt jag kommer odla nu måste jag odla i mobila flyttbara odlingsbäddar, och gärna i en liten mindre skala, sen i mitten på juni kommer nog mitt nya växthus bli inrett före köket är jag rädd. En låång sommar får jag hoppas på så tomaterna och gurkorna hinner med!

Fröhyllorna har tornat upp sig i butikerna och nu är det bara att välja och vraka, leta nya sorter och nya metoder. Även ett stort utbud av fröer finns på Internet odla.nu & kitchengarden.se är två bra sidor. Jag drömmer om den perfekta köksträdgården i 1800-tals stuk. Klippta buxbom häckar, formade bäddar och doftande kryddor. En dag ska jag ha en riktigt stor visningsträdgård där köksträdgården kommer vara grym. Tydligen så ska Fredriksdal i Helsingborg ha köksträdgårds tema "mat i kvadrat" i år. Det kan nog vara trevligt att kolla in!


Nej mina vänner, nu måste jag läsa om ståndorter!




Bild: fredriksdal.se

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade just hit via en annan blogg! Spännande med din flytt. Låter helt rätt, och i min smak, att börja inreda växthuset före köket! :)
    Mitten på juni är inte sååå sent, du hinner nog så både det ena och det andra, men smart med flyttbart, det kommer nog att funka fint!

    SvaraRadera