tisdag 24 maj 2011

Alnarp, bästa växtbiblioteket...

När mitt jobb består av att gå runt i en park och titta på växter känns livet ganska bra. Även om jobbet utfördes en lördag. Man får helt enkelt passa på när solen skiner och man har det bästa växtbiblioteket så nära tillhands.
I mitt jobb som trädgårdsingenjör innebär det att jag måste ha stenkoll på växter. Att gå ut och fota ca en gång i månaden och skapa ett bildbibliotek ger mig en bra bank att ha koll på när växterna är som finast, i vilka skeden de blommar och hur deras utseende skiftar efter månadernas gång.
Alnarp, med dess växtsortiment är en perfekt plats att skapa sin växtbildbank och jag fick passa på nu när det snart bär uppåt i landet igen för att återigen spendera sommaren på mitt kontor. Men det ska bli kul att komma hem. Massa spännande projekt väntar för sommaren!



Hosta fortunei 'Azurea'


Sciurus vulgaris - ekorre

Malus 'Profusion'


Pulmonaria montana 'Azurea'

Trollius europaues 'Superbus'

Polygonum bistorta 'Superbum'


Geranium cinerum 'Ballerina'

1 kommentar:

  1. Visst är Alnarp en bra plats att fota växter på Gry. Lite långt bort för mig så jag brukar besöka vår fina Bergianska trädgård i Stockholm där jag hänger ganska ofta. Just nu är jag helt såld på de blåblommande jacarandaträden som jag såg i Spanien i helgen. Ha det gott och hör av dig om du kommer till Stockholm så ska jag guida dig i Bergianska.

    SvaraRadera